Εμπορεύματα αξίας 9,6 δισ. δολ. την ημέρα «κολλημένα» στο Σουέζ

26/03/2021, 13:03
Εμπορεύματα αξίας 9,6 δισ. δολ. την ημέρα «κολλημένα» στο Σουέζ

Σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων που βρίσκονται σε πλοία εγκλωβισμένα στη διώρυγα του Σουέζ προμηνύει η αβεβαιότητα για το πόσες μέρες θα διαρκέσει η επιχείρηση αποκόλλησης του  πλοίου «Ever Given»,  βάρους άνω των 220.000 τόνων, που έχει κλείσει τα στενά.

Το κολλημένο «Ever Given» κρατά περίπου 9,6 δισ. δολάρια εμπορευμάτων κάθε μέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία αποστολής που επικαλείται το BBC, ενώ σύμφωνα με τον Κρις Ρότζερς της S&P Global Market Intelligence’s Panjiva «οι καθυστερήσεις είναι πιθανό να αυξήσουν το κόστος, αυξάνοντας την ήδη διαδεδομένη πληθωριστική πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού», όπως δήλωσε στο Bloomberg.

Σύμφωνα επίσης με την ερευνητική εταιρεία Rystad Energy, εάν η αποκόλληση διαρκέσει δύο εβδομάδες, θα καθυστερήσει η παράδοση στην Ευρώπη περίπου 1 εκατομμυρίου τόνων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που βρίσκονται σε 10 πλοία, ενώ το Bloomberg αναφέρει ότι η αποκόλληση του πλοίου δεν αναμένεται να συμβεί πριν από την επόμενη Τετάρτη.

Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν χθες ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.

Οι προσπάθειες πάντως συνεχίζονται σήμερα για να αποκολληθεί το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μήκους 400 μέτρων που εδώ και τέσσερις ημέρες έχει προσαράξει κλείνοντας την κρίσιμη δίοδο για την παγκόσμια εμπορική ναυσιπλοΐα.

Το περιστατικό, που συνέβη την Τρίτη προκάλεσε τεράστια συμφόρηση με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της διώρυγας, καθώς και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων.

«Χρησιμοποιούνται ρυμουλκά και βυθοκόροι για να σπάσουν βράχοι» και να μπορέσει να απελευθερωθεί το σκάφος, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο στέλεχος της ιαπωνικής εταιρίας Shoei Kisen Kaisha, στην οποία ανήκει.

Πρέπει να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου για να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.

Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά χθες βράδυ στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».

«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».

Η εταιρία διαχείρισης του σκάφους Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, ανέθεσε στην Smit Salvage και την ιαπωνική εταιρία Nippon Salvage να εκπονήσουν «ένα αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου. Οι πρώτοι ειδικοί έφθασαν χθες.