Ερευνα ΕΞΑΑΑ: Ελκυστικός προορισμός η Αθήνα παρά την καθίζηση λόγω πανδημίας

23/02/2021, 14:36
Ερευνα ΕΞΑΑΑ: Ελκυστικός προορισμός η Αθήνα παρά την καθίζηση λόγω πανδημίας

Κατακόρυφη πτώση των εσόδων των ξενοδοχείων της Αθήνας που φτάνει τα 720 εκατ. ευρώ, με εξαφάνιση των βασικών παραδοσιακών και μεγάλων αγορών της (Αμερική, Ασία κ.λπ.) όπως και καθίζηση του επαγγελματικού - συνεδριακού Τουρισμού, αλλά και της κρουαζιέρας καταγράφηκε σε έρευνα της GBR Consulting, που υλοποίησε για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού.

Συνολικά το 2020 ήταν καταστροφικό έτος για τον ξενοδοχειακό τομέα, όπως δήλωσαν οι επικεφαλής της ΕΞΑΑΑ, καθώς για τα ξενοδοχεία της Αθήνας οι πληρότητες ανήλθαν στο 19,7%.

Όμως η Αθήνα ως προορισμός, εξακολουθεί να κερδίζει τους επισκέπτες της, οι οποίοι την συστήνουν ανεπιφύλακτα, παρά τα προβλήματα με την πανδημία. Αυτό προκύπτει από την 16η ετήσια Έρευνα «Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019», τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάσθηκαν σήμερα διαδικτυακά, στο πλαίσιο της 50ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Μελών της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού.

Σταχυολογώντας τα ευρήματα της έρευνας καταγράφεται ότι η Ελλάδα το 2020 προβλήθηκε ως ασφαλής προορισμός και αυτό φαίνεται από τα στοιχεία που δήλωσαν οι τουρίστες.

Μάλιστα, ο δεύτερος κύριος λόγος μετά τους αρχαιολογικούς χώρους και τον πολιτισμό της πόλης για την επιλογή της Αθήνας ήταν πράγματι η ασφάλεια σε σχέση με το Covid-19: περίπου το 43% των τουριστών αναψυχής που ήρθαν στην Αθήνα δήλωσαν ότι επέλεξαν την Αθήνα επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό. Μεταξύ των επισκεπτών αναψυχής ηλικίας 18-25 ετών αυτό το ποσοστό ήταν 60%.

Οι αλλοδαποί που μας επισκέφτηκαν, αισθάνθηκαν, με βαθμολογία 7,6 στα 10, ότι ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας.

Την ίδια στιγμή οι ξενοδόχοι κάνοντας συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς στο ξενοδοχείο βαθμολογώντας με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα.

Παρόμοια αξιολόγηση έγινε για τα αξιοθέατα, τα εστιατόρια και τα ταξί, όλα με βαθμό υψηλότερο από 8. Μικρότερη βαθμολογία πήραν η ασφάλεια στους δρόμους, στα καταστήματα και στα bar / cafe, ενώ οι αλλοδαποί αξιολόγησαν πολύ χαμηλά, με 6,9 τα ΜΜΜ.

Συνολικά, με βαθμό 7,3 οι αλλοδαποί πιστεύουν ότι τα μέτρα Covid-19 δεν επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία τους στην Αθήνα, ενώ η εμπειρία των Ελλήνων επηρεάστηκε περισσότερο από τα μέτρα βαθμολογώντας με 6,9.

Η πανδημία δεν είχε αντίκτυπο στις δαπάνες στην πόλη, που κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018 και το 2019, ήτοι 115 ευρώ ημερήσια δαπάνη ανά άτομο, πάντα σύμφωνα με την έρευνα. Επίσης, η συνολική εμπειρία στην πόλη δεν επηρεάστηκε. Στην πραγματικότητα, ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020. Τέλος οι περισσότεροι επισκέπτες θα ξαναέρχονταν (σε ποσοστό 97%)

Παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Οπως τονίστηκε, ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφάσισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του για όλο το χρόνο παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1 η Ιουνίου, λόγω της χαμηλής ζήτησης. Τον Σεπτέμβριο μάλιστα καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία που ήταν 78%. Τον Δεκέμβριο μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα.

Από την πλευρά της η Πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς υπογράμμισε ότι "όλοι οι φορείς πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και με αισιοδοξία παρά τις αντίξοες συνθήκες με ένα νέο όραμα: Μια νέα Ελλάδα και μια καινούργια Αθήνα, που θα ‘αναδυθεί’ στα μάτια των επισκεπτών μας. Και θα πρέπει να συνεργαστούμε γι’ αυτό, ξεκινώντας από το χτες και από το σήμερα, για το φετινό καλοκαίρι αλλά και για την ‘επόμενη ημέρα’ στον αθηναϊκό, στον ελληνικό και στον διεθνή Τουρισμό“.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο γενικός γραμματέας της ΕΞΑΑΑ Ευγένιος Βασιλικός, τόνισε πως “ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη φορά καλούνται να συνεργαστούν, να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να επιλύσουν τα πολύ σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν για το τουριστικό και οικονομικό μέλλον της χώρας και της Αθήνας ειδικά, υποστηρίζοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους στην ξενοδοχία και στον Τουρισμό''.

Στις παρεμβάσεις που έκαναν τα μέλη της ΕΞΑΑΑ αναφερόμενοι πάντα στην εξέλιξη της τουριστικής κίνησης τονίστηκε ότι τα πιστοποιητικά του εμβολιασμού θα βοηθήσουν τις τουριστικές ροές προς την Ελλάδα.

Στην παρέμβασή του ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης είπε ότι πέραν της γενικής καμπάνιας της χώρας, ο ΕΟΤ έχει σχεδιάσει επιπλέον 4 μικρότερες καμπάνιες ("micro campaigns") για την προβολή ειδικών μορφών τουρισμού, όπως είναι αυτός του θαλάσσιου τουρισμού (Yachting) και του τουρισμού ευεξίας (Wellness), με το τουριστικό προϊόν της Αττικής να "κουμπώνει" σε αυτή τη φιλοσοφία προβολής.

Μάλιστα ο κ. Φραγκάκης απευθυνόμενος στα μέλη της ένωσης παρατήρησε ότι τη στιγμή που το ελληνικό τουριστικό προϊόν κινείται προς την κατεύθυνση του εμπλουτισμού του μοντέλου "ήλιος και θάλασσα", η Αττική θα πρέπει να κινηθεί αντίστροφα και να επικοινωνήσει ότι και η Αττική προσφέρει "ηλιο και θάλασσα".

Αναφερόμενος δε στην πορεία του τουρισμού το 2021 εκτίμησε ότι αυτή θα είναι καλύτερη του 2020.