Πώς να μετατρέψετε τα αρνητικά ίδια κεφάλαια σε κεφαλαιοποίηση 30 δισ. δολ.

02/08/2020, 22:48
38 f1

Για εβδομάδες πολλοί από εμάς εδώ στην Ασία παρακολουθούσαμε με έκπληξη τη χρηματιστηριακή φρενίτιδα στις ΗΠΑ – πώς μία αλληλουχία ηλεκτρονικών συναλλαγών η οποία μοιάζει με βιντεοπαιχνίδι μπορούσε να δελεάσει τους millenials, να κοστίσει περιουσίες και σε μερικούς ανθρώπους ακόμη και τη ζωή τους. Πώς ο ιδρυτής της Tesla, Elon Musk, έγινε πλουσιότερος από τον Warren Buffett. Και γιατί οι γενικά «γειωμένοι» στην πραγματικότητα μικροεπενδυτές έσπευδαν να αγοράζουν μετοχές της Hertz Global Holdings, παρόλο που η εταιρία ενοικίασης αυτοκινήτων είχε υποβάλει αίτηση πτώχευσης. Πλέον, το έκπληκτο και απλανές βλέμμα δεν είναι αναγκαίο. Η μανία «προσγειώθηκε» και στο Χονγκ Κονγκ.





Το παράδειγμα της «κινεζικής wannabe Tesla»





Ρίξτε μια ματιά στην Evergrande HealthIndustry Group, μια εταιρία παροχής υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης, υπό την αιγίδα του κολοσσού των ακινήτων China Evergrande Group. Η τιμή της μετοχής της έχει εκτιναχθεί άνω του 200% εντός του 2020, με το μεγαλύτερο μέρος των κερδών να καταγράφεται τον Ιούλιο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια κεφαλαιοποίηση που άγγιξε έως και τα 30 δισεκατομμύρια δολάρια αυτήν την εβδομάδα. Ο καταλύτης γι’ αυτό δεν είναι η Elderly Care Valley, η οποία διαθέτει εξειδικευμένα κέντρα φροντίδας, αλλά η δραστηριότητα της εταιρίας γύρω από την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία αντιπροσώπευε μόνο το 12% των πωλήσεων του ομίλου το 2019. Υπάρχουν λίγα νέα για την Evergrande Health –δεν καλύπτεται καν από τις δημοσκοπήσεις που πραγματοποιεί το Bloomberg μεταξύ των αναλυτών– ωστόσο ορισμένοι επενδυτές έχουν εκμεταλλευτεί τη συγκεκριμένη μετοχή ως ένα «παιχνίδι» τύπου Tesla.Η μητρική της εταιρία έχει τη φαραωνική φιλοδοξία να καταστεί πιο Tesla και από την ίδια την Tesla, δεσμευόμενη να γίνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Από τα τέλη του 2018 η Evergrande έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια σε μια σειρά εταιριών που σχετίζονται με τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η υπεραξία, η οποία συγκεντρώθηκε από μια σειρά εξαγορών, ανήλθε σε 6,2 δισεκατομμύρια γουάν (885 εκατομμύρια δολάρια) ή το 17% των μη κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας στο τέλος του 2019. Δεν έχει σημασία ότι η Evergrande δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει το πρώτο της «καθαρό» όχημα μπαταρίας υπό το εμβληματικό brand της, Hengchi –ή ότι το deadline για κάτι τέτοιο έχει ήδη πάει πίσω– ή τέλος ότι τα εργοστάσιά της σε Γκουανγκντόνγκ και Σαγκάη δεν θα ξεκινήσουν την παραγωγή μέχρι το 2021. Το γεγονός ότι η συγκεκριμένη μετοχή «τύπου Tesla» μπορεί να προσελκύσει ηλεκτρονικά 40.000 επενδυτές  - «Ρομπέν των Δασών» δείχνει ανάγλυφα ότι υπάρχει αρκετή όρεξη για οτιδήποτε θυμίζει έστω και εξ αποστάσεως την αγαπημένη εταιρία της αγοράς των ΗΠΑ. Οι επενδυτές μπορεί πιθανότατα αισθάνονται καθησυχασμένοι τώρα που η Evergrande Health κατέχει την National ElectricVehicle Sweden AB, κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων που εξαγόρασε την Saab Automobile το 2012. Διαθέτει επίσης μια κοινοπραξία με την Koenigsegg Automotive AB, κορυφαίο κατασκευαστή supercar.





Τα αρνητικά ίδια κεφάλαια





Εάν κάποιος ασχολείτο να ρίξει μια ματιά στα χρηματοοικονομικά στοιχεία της εταιρίας, ωστόσο, θα υφίστατο γρήγορα ψυχρολουσία. Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεσή της «τα ίδια κεφάλαια που αποδίδονται στους ιδιοκτήτες της εταιρίας» ήταν αρνητικά κατά 1,3 δισ. γουάν. Με άλλα λόγια, ενώ οι επενδυτές πιστεύουν ότι η Evergrande Health αξίζει 30 δισεκατομμύρια δολάρια, ένας λογιστής θα μπορούσε να εκτιμήσει ότι η συγκεκριμένη εταιρία έχει μηδενική αξία για τους μετόχους της. Η κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων από το μηδέν είναι μια δαπανηρή προσπάθεια. Τα αρνητικά ίδια κεφάλαια της Evergrande Health προέρχονται από το γεγονός ότι έχει συγκεντρώσει βάρη χρέους 94,7 δισ. γουάν. Η μητρική της, για παράδειγμα, της έχει παράσχει τριετούς διάρκειας δάνειο 32,2 δισ. γουάν, το οποίο οφείλει να εξοφληθεί έως τον επόμενο Ιούλιο, με επιτόκια τα οποία κυμαίνονται από 7,6% έως 8%. Πέρυσι το κόστος χρηματοδότησης μόνο για τη δραστηριότητα στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθε στα 2,2 δισ. γουάν, ή 2,6 φορές το κέρδος που δημιουργήθηκε από τον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης. Ως αποτέλεσμα η Evergrande Health έχει αρνητικούς δείκτες P/E (λόγος τιμής προς κέρδη ανά μετοχή) και P/B (λόγος τιμής προς λογιστική αξία μετοχής).





Τα «περίεργα» του χρηματιστηρίου





Η ρευστότητα, ωστόσο, και οι κινούμενες με γνώμονα τις πολιτικές εξελίξεις αγορές μπορούν να δημιουργήσουν πολύ περίεργα φαινόμενα. Οι κερδοσκοπικές ροές κεφαλαίων έχουν ήδη φτάσει στο Χονγκ Κονγκ –απλώς κοιτάξτε το ισχυρότερο τοπικό δολάριο, το οποίο με βάση την κοινή λογική θα έπρεπε να έχει εξασθενίσει καθώς οι ΗΠΑ κινούνται προς την αφαίρεση του ειδικού προνομιακού καθεστώτος της ημιαυτόνομης κινεζικής πόλης– κράτους. Οι συναλλαγές θα γίνουν επίσης ακόμη φθηνότερες. Η Huatai International, βραχίονας της τρίτης μεγαλύτερης μεσιτικής εταιρίας της Κίνας στο Χονγκ Κονγκ, δεν χρεώνει πλέον προμήθειες. Εν τω μεταξύ, τα ζωώδη ένστικτα επέστρεψαν στο αξίας 9,7 τρισ. δολ. χρηματιστήριο της Κίνας τον Ιούλιο. Σε αυτά τα επίπεδα κεφαλαιοποίησης της αγοράς, η Evergrande Health μπορεί να εισαγάγει τις μετοχές της και στην ηπειρωτική Κίνα (Σαγκάη), εάν δεν έχει χρήματα, χωρίς να χρειάζεται να αποδείξει στις ρυθμιστικές αρχές ότι διαθέτει «πλεονέκτημα» ή «κορυφαία τεχνολογία παγκόσμιας κλίμακας». Μια εκτιναχθείσα «στον ουρανό» αποτίμηση στην Κίνα, θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς, με τη σειρά της, θα αποτελούσε στήριγμα και για τις μετοχές της στο Χονγκ Κονγκ. Η χρηματιστηριακή αγορά του Χονγκ Κονγκ αποτελεί ένα ενδιαφέρον υβρίδιο, κατά ένα μέρος αμερικανικό, λόγω της κλειδωμένης ισοτιμίας του δολαρίου Χονγκ Κονγκ με το δολάριο ΗΠΑ και κατά ένα άλλο μέρος κινεζικό, καθώς πολλές εταιρίες της ηπειρωτικής χώρας εισάγουν τις μετοχές τους εκεί. Τώρα που τόσο οι αγορές των ΗΠΑ όσο και εκείνες της Κίνας τρέχουν με φρενήρεις ρυθμούς, είναι φυσικό το Χονγκ Κονγκ να κινείται κι εκείνο προς αυτή την κατεύθυνση. Επομένως, μην εκπλαγείτε εάν αρχίσουν να εμφανίζονται περισσότερες εταιρίες – wannabe Tesla.