"Πόλεμος" ανακοινώσεων μεταξύ ΓΣΕΕ, ΟΙΕΛΕ και Vodafone για τα μαθητικά "σκονάκια"

06/01/2022, 12:48

Την έντονη διαμαρτυρία της ΓΣΕΕ, της ΟΙΕΛΕ και άλλων ομοσπονδιών εκπαιδευτικών προκάλεσε μια διαφημιστική καμπάνια της VODAFONE για συγκεκριμένο προϊόν υπηρεσιών καρτοκινητής τηλεφωνίας, που απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους, το οποίο στη συσκευασία του  απεικονίζει μαθητή οποίος φέρεται να αντιγράφει σε διαγώνισμα.

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών της ΓΣΕΕ, μετά και από ενημέρωση που είχε από καταναλωτές, αλλά και από σχετική ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας) σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «φαινομενικά, ο στόχος της διαφήμισης είναι να καταδείξει την ανάγκη χρήσης της συγκεκριμένης καρτοκινητής την εποχή της πανδημίας. Ωστόσο η εικόνα και το συγκεκριμένο μήνυμα στο χέρι του μαθητή παραπέμπουν ξεκάθαρα σε πρακτική αντιγραφής, στο γνωστό σκονάκι».

«Τα παιδιά και οι έφηβοι αποτελούν δυναμικό κοινό, που διαμορφώνει τάσεις, για τις διαφημιστικές εταιρείες» σημειώνει η Ένωση και προσθέτει:

«Θεωρούμε σημαντικό η συγκεκριμένη φωτογραφία να αποσυρθεί από τη συσκευασία, όχι μόνο για να αποδειχθεί ότι επιτέλους και στην Ελλάδα οι εταιρείες δείχνουν ψήγματα κοινωνικής ευαισθησίας και υπευθυνότητας, όπως άλλωστε προβλέπει ο Ελληνικός Κώδικας Διαφήμισης-Επικοινωνίας. Κυρίως, για να προστατευθούν χιλιάδες παιδιά που οι στάσεις και οι απόψεις τους σε μεγάλο βαθμό διαμορφώνονται από τα μαζικά μέσα επικοινωνίας και ενημέρωση».

Η ΟΙΕΛΕ

Μετά από πολλές καταγγελίες που λάβαμε τις τελευταίες ημέρες, συναδέλφων αλλά και γονέων, η ΟΙΕΛΕ εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για τη χρήση διαφήμισης σε συσκευασία καρτοκινητής τηλεφωνίας της εταιρείας Vodafone που απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε μαθητές και φοιτητές, λόγω της έμμεσης προώθησης μιας αντικοινωνικής, αντιπαιδαγωγικής λογικής και μιας ευτελούς αντίληψης για την εκπαίδευση. Στη φωτογραφία απεικονίζεται το χέρι μαθητή πάνω στο οποίο έχει γραφεί ως «σκονάκι» κατά τη διάρκεια γραπτής δοκιμασίας το διαφημιστικό μήνυμα («το sos για να τα λες με όλους»), προτείνοντας έτσι και μια …εναλλακτική χρήση των κινητών για «εκπαιδευτικούς» σκοπούς…

Οι νέοι άνθρωποι στους οποίους η συγκεκριμένη διαφήμιση απευθύνεται αποτελούν ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο κοινό και οι στάσεις και οι αντιλήψεις τους διαμορφώνονται και μέσα από τα media και τις διαφημίσεις. Θεωρούμε, επομένως, ότι σε μια εποχή που αποθεώνεται η κουλτούρα του «εύκολου», η αντικατάσταση της σκληρής προσπάθειας από την εξαγορά, η «μαγκιά» του πονηρού απέναντι στην «αφέλεια» των «κορόιδων» που μοχθούν, τέτοιου είδους προωθητικές ενέργειες δεν βοηθούν. Ακόμη κι αν οι σχεδιαστές της διαφημιστικής εκστρατείας είχαν απολύτως αγαθή πρόθεση, πολλοί νέοι μαθητές και φοιτητές λαμβάνουν ένα εντελώς λανθασμένο μήνυμα. Ότι η προσπάθεια και η ευγενής άμιλλα είναι ξεπερασμένες αξίες και ότι η εκπαιδευτική παραβατικότητα είναι “trendy”.

Η Ομοσπονδία μας πάντοτε είχε ως πρώτιστο μέλημα την προστασία του δημόσιου συμφέροντος, της κοινωνίας και των παιδιών. Ίσως ακουγόμαστε ρομαντικοί σε μια εποχή κυνισμού και ατομικότητας, όμως θέλουμε ποιοτική Παιδεία, εκπαιδευτικές διαδικασίες διαφανείς, όπου ο καθένας θα επιβραβεύεται βάσει της προσπάθειάς του. Δεν θέλουμε την εκπαίδευση της λογικής «τα πτυχία και οι βαθμοί …copies κτώνται». Ελπίζουμε η εταιρεία να αντικαταστήσει τη φωτογραφία από τη συγκεκριμένη συσκευασία, αντιλαμβανόμενη ότι, πέρα από το κέρδος, υφίσταται και η κοινωνική ευθύνη.

Τι απαντά η Vodafone

Στελέχη της Vodafone διευκρινίζουν με ανακοίνωση που απέστειλαν ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι "πρόκειται για εμπορική επικοινωνία που κυκλοφόρησε δημόσια προ δεκαετίας και δεν έχει καμία σχέση με το σήμερα. Μάλιστα, όπως προσθέτουν, το συγκεκριμένο βίντεο μεταδόθηκε το Φθινόπωρο του 2012 και επομένως τα όποια σχόλια είναι ανεπίκαιρα".

Η ανταπάντηση της ΟΕΙΛΕ

Καταρχάς, θεωρούμε ότι ο εκπρόσωπος της Vodafone κρύφτηκε και δεν είπε κουβέντα για την ουσία της υπόθεσης, δηλ. για μια διαφημιστική φωτογραφία που στέλνει απολύτως λανθασμένα μηνύματα σε μια ευάλωτη
ηλικιακή ομάδα. Δεύτερον, το βίντεο και οι φωτογραφίες της καμπάνιας εξακολουθούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο, επομένως είναι εύκολα εντοπίσιμες από οποιονδήποτε.

Τρίτον και σημαντικότερον, ο ισχυρισμός ότι η συγκεκριμένη διαφήμιση είναι παλιά, άρα οι ανακοινώσεις μας είναι δήθεν ανεπίκαιρες, είναι παραπλανητικός, καθώς η φωτογραφία εξακολουθεί να κοσμεί τις συσκευασίες καρτοκινητής CU της εταιρείας ακόμη και σήμερα. Διαφημίσεις του προϊόντος μπορεί κανείς να βρει στο
internet, ενώ εξοργισμένοι συνάδελφοι που διάβασαν τις δηλώσεις του στελέχους της Vodafone μας έστειλαν φωτογραφίες των συσκευασιών που αγόρασαν πρόσφατα για του λόγου το αληθές.

Θα περιμέναμε από έναν επιχειρηματικό κολοσσό να έχει το θάρρος είτε να υπερασπιστεί την επιλογή του για τη χρήση της συγκεκριμένης διαφημιστικής φωτογραφίας στα προϊόντα του, είτε να αναλάβει την ευθύνη απέναντι στο
καταναλωτικό κοινό, ιδίως απέναντι στους νέους ανθρώπους.

Δυστυχώς, όμως, διαπιστώνουμε ότι η έννοια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης είναι ακόμη άγνωστη για πολλές εταιρείες στη χώρα μας… Εμείς θα εξακολουθούμε να ασκούμε τον ρόλο μας ως εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών
προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, της Παιδείας, των παιδιών μας. Κι ας ενοχλούνται κάποιοι…