Το πανάκριβο πρωινό μας – Ο πληθωρισμός σε καφέ, αυγά, γάλα, μπέικον

21/10/2022, 19:12
Το πανάκριβο πρωινό μας – Ο πληθωρισμός σε καφέ, αυγά, γάλα, μπέικον

Ο πληθωρισμός αποτελεί αυτήν τη στιγμή τον μεγαλύτερο εχθρό της τσέπης μας, καθώς «τρώει» ένα ολοένα και μεγαλύτερο μέρος του μισθού μας.

Ο πληθωρισμός αποτελεί αυτήν τη στιγμή τον μεγαλύτερο εχθρό της τσέπης μας, καθώς «τρώει» ένα ολοένα και μεγαλύτερο μέρος του μισθού μας. Χαρακτηριστική του κύματος ανατιμήσεων -ιδίως στα τρόφιμα- είναι η τιμή ενός παραδοσιακού αγγλικού πρωινού, το οποίο φέτος είναι ακριβότερο κατά 20% σε σχέση με πέρυσι.

Μόλις μία ημέρα αφότου το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε πληθωρισμό άνω του 10% (για τον Σεπτέμβριο), ο δείκτης πρωινού του Bloomberg έρχεται να καταδείξει το εύρος και το μέγεθος τις ανατιμήσεις σε όλα τα επιμέρους προϊόντα, τα οποία απαρτίζουν ένα κλασικό πρωινό γεύμα στην Αγγλία.

Ο καφές, για παράδειγμα, είναι κατά 22% ακριβότερος σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2021. Διψήφια αύξηση καταγράφουν όλα τα συστατικά συλλήβδην (λουκάνικα, μπέικον, αυγά, ψωμί, βούτυρο, ντομάτα, γάλα, τσάι κ.α.), με εξαίρεση τα μανιτάρια, των οποίων η ανατίμηση περιορίζεται στο 5%.

«Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα δυσκολεύει τη ζωή των καταναλωτών» παραδέχεται ο Τζέιμς Μπράουν, εταίρος στη συμβουλευτική εταιρείας Simon-Kucher & Partners στο Λονδίνο. «Όλες οι επιχειρήσεις έχουν “περάσει” το αυξημένο κόστος στις τιμές, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω ενόσω εισερχόμαστε στην περίοδο των χριστουγεννιάτικων αγορών» τονίζει, μιλώντας στο Bloomberg.

Το συνολικό κόστος για ένα τυπικό αγγλικό πρωινό ανέρχεται αυτήν τη στιγμή σε 32,95 λίρες, δηλαδή 36,97 δολάρια. Το γάλα έχει κάνει άλμα 44%, το βούτυρο 27% και τα αυγά 23%. Όλα αυτά, αναπόφευκτα, έχουν οδηγήσει τον βρετανικό πληθωρισμό στο 10,1%, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 40 ετών.

Η κεντρική τράπεζα δε, είναι αναγκασμένη να αυξήσει τα επιτόκια (σήμερα βρίσκονται στο 2,25%) για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Όμως, αυτή η στρατηγική προκαλεί «πόνο» στην οικονομία, καθώς τα υψηλά επιτόκια αποτελούν «εχθρό» και υπονομεύουν τον ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ.

Οι καταναλωτές, από την πλευρά τους, ήδη προσπαθούν να προσαρμοστούν σ’ αυτές τις νέες συνθήκες, στρεφόμενοι σε προϊόντα μακράς διάρκειας και περιορίζοντας τις αγορές φρέσκων και επώνυμων αγαθών. Μία τάση, η οποία αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική.