Έρχεται ο «ενεργειακός Τειρεσίας» για να μην αλλάζουν προμηθευτή ευκολά οι καταναλωτές

27/10/2022, 16:40
Έρχεται ο «ενεργειακός Τειρεσίας» για να μην αλλάζουν προμηθευτή ευκολά οι καταναλωτές

Η βάση δεδομένων 7.500.000 πελατών θα γίνει …πόθος για πολλούς! Προβληματισμός σε κυβερνητικά κλιμάκια: «Ίσως σκοντάψετε σε προσωπικά δεδομένα»!

Θέλουν να επιβάλλουν στην πράξη τον ενεργειακό Τειρεσία οι εταιρείες προμήθειας, παρά τον προβληματισμό που επικρατεί στο ΥΠΕΝ για το θέμα.

Οι μεσαίες εταιρίες του χώρου, δηλαδή αυτές που δεν είναι καθετοποιημένες, έχουν εκπονήσει αναλυτικό σχέδιο για το πως θα μπορέσει να εφαρμοστεί στην πράξη το μέτρο.

Στόχος τους είναι να κάνουν και τις μεγάλες καθετοποιημένες εταιρίες του κλάδου (ΔΕΗ, ΗΡΩΝ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ-NRG, ELPEDISON, PROTERGIA, ΑΕΡΙΟ ΑΤΤΙΚΗΣ) να προσχωρήσουν στο μέτωπο αυτό για να επιτύχουν το στόχο τους.

Πως θα εφαρμόσουν τον ενεργειακό Τειρεσία – Οι έντονες ενστάσεις

Σύμφωνα με το σχέδιο οι εταιρείες προμήθειας προβλέπεται να συστήσουν μια νέα εταιρεία οι προμηθευτές στην οποία μέτοχοι θα είναι όλοι οι πάροχοι της αγοράς.

Σε αυτήν την εταιρεία, οι πάροχοι θα δίνουν αναλυτικά στοιχεία για το πελατολόγιό τους και την συνέπειά τους στις πληρωμές.

Η εταιρεία θα συγκεντρώνει τα στοιχεία από όλες τις εταιρείες, όμως δε θα δίνει πρόσβαση σε κανέναν από τους μετόχους.

Όταν όμως ένας πάροχος θα συζητά με έναν πελάτη για να υπογράψει νέα σύμβαση προμήθειας, θα μπορεί να απευθυνθεί στην εταιρεία του ενεργειακού Τειρεσία, η οποία και θα τον πληροφορεί εάν ο υποψήφιος πελάτης είναι συνεπής ή εάν αντίθετα έχει μπει στη μαύρη λίστα.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το όριο που θα τεθεί για να παραμένει ένας πελάτης στη λευκή λίστα θα είναι οι δύο ανεξόφλητοι λογαριασμοί.

Έτσι για να εφαρμόσουν ένα σύστημα τύπου Τειρεσία για τους οφειλές στην αγορά του ρεύματος, όλοι θα είναι ενημερωμένοι για τους καταναλωτές χωρίς όμως λεπτομέρειες.

«Πιστεύει κανείς πως αυτό μπορεί να εφαρμοστεί αυτό το μέτρο χωρίς παρατράγουδα ή χωρίς προσφυγές στη Δικαιοσύνη και επίκληση προσωπικών δεδομένων;» αναρωτιέται παλαιό και έμπειρο στέλεχος του ΥΠΟΙΚ που έχει δει πολλά στο πέρασμα του χρόνου.

Ο ίδιος προσθέτει πως η περιβόητη ανεξάρτητη εταιρία με τα αναλυτικά στοιχεία περίπου 7.500.000 πελατών νοικοκυριών ή επιχειρήσεων θα γίνει το «σκοτεινό αντικείμενο του πόθου» δεκάδων προσώπων και υπηρεσιών που θέλουν να αποκτήσουν (παράνομα φυσικά) πρόσβαση στα ενδότερα εκατομμυρίων πολιτών.

Η ενδιάμεση πρόταση της ΡΑΕ

Σε μία ενδιάμεση και ελαφρώς συμβιβαστική λύση, συμφωνούν ΡΑΕ και προμηθευτές ρεύματος, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η μετακίνηση των συστηματικών κακοπληρωτών από πάροχο σε πάροχο.

Αντί της πλήρους εξόφλησης, να τεθεί ως προϋπόθεση ο διακανονισμός των οφειλών στον προηγούμενο προμηθευτή.

Η πρόταση αυτή, που προέρχεται από τον Ρυθμιστή, πλαισιώνεται από την τήρηση στον ΔΕΔΔΗΕ βάσης δεδομένων (Debt Flagging), όπου θα καταγράφονται αποκλειστικά καταναλωτές που συστηματικά δεν εξοφλούν τους λογαριασμούς ρεύματος, ώστε να είναι ενημερωμένοι όλοι οι προμηθευτές.

Το θέμα αυτό, καθώς και την εφαρμογή χρονικού ορίου για την παραμονή στην Καθολική Υπηρεσία, συζητούν υπουργείο, ΡΑΕ και προμηθευτές.

«Όλα θα εξαρτηθούν από τις συνθήκες της αγοράς», μας λέει στέλεχος της ΡΑΕ που γνωρίζει τις εξελίξεις και συνεχίζει: «όσο διατηρούνται οι ακραίες συνθήκες της ενεργειακής κρίσης, που στριμώχνουν τα νοικοκυριά και δεν τακτοποιούν έγκαιρα τις οφειλές τους, δεν θα είναι εύκολη η επιλογή λύσεων που θα στερούν την ελευθερία μετακίνησης των καταναλωτών. Άλλωστε, νομοθετείται και επίσημα η αλλαγή προμηθευτή χωρίς πέναλτι για τον καταναλωτή. Περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ (άρθρο18) για την ενσωμάτωση της Οδηγίας της Ε.Ε. 2019/944, που συζητείται στη Βουλή».

Ρεύμα: Άσχημη εξέλιξη - Τέλος οι οριζόντιες επιδοτήσεις για φθηνά τιμολόγια

Οι πελάτες πάντως «παντρεύτηκαν» με τους παρόχους και δεν μετακινούνται!

Εν τω μεταξύ ελαχιστοποιήθηκαν οι μετακινήσεις πελατών-νοικοκυριών στη λιανική αγορά ρεύματος, με μικρές μόνο αυξομειώσεις στους πελάτες των ιδιωτών προμηθευτών, αποτυπώνουν τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ για τα μερίδια σε μετρητές των παρόχων στη χαμηλή τάση στο διασυνδεδεμένο σύστημα, κατά το 3ο τρίμηνο του έτους.

Συνολικά και στο σύνολό τους οι ιδιώτες προμηθευτές αύξησαν μόλις κατά τα 1.440 τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις που εκπροσωπούν, έναντι του 2ου τριμήνου του έτους. Παράλληλα, η ΔΕΗ ενίσχυσε το χαρτοφυλάκιό της στην προμήθεια κατά 850 «ρολόγια», έναντι του χρονικού διαστήματος Απρίλιος-Ιούνιος 2022. Κάτι που σημαίνει ότι οι επιμέρους αυξομειώσεις των εναλλακτικών προμηθευτών προήλθαν από μετακινήσεις μεταξύ των ιδιωτικών εταιρειών.

Στο τέλος του Σεπτεμβρίου, οι ιδιώτες πάροχοι έφτασαν τα 1.681.000 «ρολόγια» περίπου, ενώ η ΔΕΗ να εκπροσωπεί περί τα 4.973.000 νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις. Επομένως, με βάση τα παραπάνω νούμερα, οι μεταβολές σε τριμηνιαία βάση είναι αμελητέες.

Όσον αφορά τους «κερδισμένους» και «χαμένους» προμηθευτές του 3ου τριμήνου, σε αριθμό πελατών, τη μεγαλύτερη ενίσχυση είχε η η ZeniΘ, η οποία αύξησε την καταναλωτική της βάση κατά 17.000 και πλέον «ρολόγια». Αύξηση είχαν επίσης οι ΗΡΩΝ (κατά 7.700 μετρητές), η Αέριο Αττικής (με 4.200) και η Elpedison (με 2.300 περίπου μετρητές).

Από την άλλη πλευρά, η μεγαλύτερη «φυγή» πελατών καταγράφηκε στη Volton (η οποία έχασε 13.600 περίπου «ρολόγια»). Ακολούθησε η ΚΕΝ (με απώλεια 4.000 μετρητών), η Volterra (με παρόμοια απώλεια) και η Watt & Volt (που έχασε 3.950 ρολόγια).

Οι αυξομειώσεις του 3ου τριμήνου σε αρκετές περιπτώσεις μείωσαν τις διαφορές ανάμεσα σε ιδιώτες παρόχους, με την κατάταξή τους πάντως να παραμένει ίδια με το 2ο τρίμηνο. Έτσι, ανάμεσα στους ιδιώτες πρώτη ήταν η Protergia με 287.000 μετρητές περίπου, ενώ ακολούθησαν η Elpedison με 276.000 και η ΗΡΩΝ με 249.000 «ρολόγια».

Τις επόμενες θέσεις κατέλαβαν η ZeniΘ (με 239.000 πελάτες), η NRG (176.000) και η Watt & Volt (164.000), η Αέριο Αττικής (123.000), η Volton (93.000), η Volterra (28.000), η ΚΕΝ (26.600), τα ΕΛΤΑ (8.900) και η ΕΛΙΝΟΪΛ (3.400).

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο 3ο τρίμηνο αναχαιτίστηκε η αύξηση της Καθολικής Υπηρεσίας, η οποία ενισχυόταν δραστικά τα προηγούμενα τρίμηνα. Έτσι, σε αντίθεση με το 2ο τρίμηνο, όπου η Καθολική Υπηρεσία ξεπέρασε σε αύξηση όλους τους προμηθευτές, καθώς ενισχύθηκε κατά 35.500, στο 3ο τρίμηνο αυξήθηκε κατά μόλις 3.500 μετρητές.

Βέβαια, το γεγονός αυτό δεν αναιρεί το ότι το 3ο τρίμηνο «έκλεισε» με την Καθολική Υπηρεσία να συγκεντρώνει 186.000 μετρητές. Κατά συνέπεια, αν ήταν πάροχος, θα κατατασσόταν στην 5η θέση με βάση το μέγεθος του «πελατολογίου» του, αφού μόλις τέσσερις ιδιώτες και τη ΔΕΗ έχουν μεγαλύτερο αριθμό «ρολογιών».

Ρεύμα: Νέο μοντέλο - «σοκ και δέος» - για τους λογαριασμούς | Πληρώστε και ξεχάστε τις επιδοτήσεις!

Τι είναι και πως λειτουργεί η «καθολική υπηρεσία» για τους …ορφανούς καταναλωτες

Ο «Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας ηλεκτρικής ενέργειας» είναι ο προμηθευτής που υποχρεούται να προμηθεύει μικρούς πελάτες, οικιακούς πελάτες ανεξαρτήτως ισχύος και μη οικιακούς με ισχύ παροχής μέχρι και 25 kVA, οι οποίοι για οποιοδήποτε λόγο δεν έχουν πάροχο.

Συγκεκριμένα, μικρές επιχειρήσεις με ισχύ παροχής έως 25 kVA, όπως ενδεικτικά: γραφεία, καταστήματα, κοινόχρηστα, εργαστήρια, μικρές βιοτεχνίες και συνεργεία οι οποίοι, μετά την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο Προμηθευτή αδυνατούν να βρουν Προμηθευτή στην απελευθερωμένη αγορά με τους υφιστάμενους εμπορικούς όρους, καλύπτονται από την Καθολική Υπηρεσία.

Η υπαγωγή των μικρών πελατών στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας διενεργείται αυτόματα μετά την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο Προμηθευτή ή τη λήξη της περιόδου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε καθεστώς τελευταίου καταφυγίου, εφόσον:
-Δεν υπάρχει εντολή νέας εκπροσώπησης από Προμηθευτή και
-Δεν έχει υποβληθεί από τον Πελάτη αίτηση διακοπής της σύνδεσης.

Ο Διαχειριστής Δικτύου υποχρεούται να αποστείλει στον προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας άμεσα και το αργότερο εντός πέντε ημερών από την πλήρωση των σχετικών προϋποθέσεων τα στοιχεία των πελατών που μεταπίπτουν σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας.

Έτσι ενημερώνονται μέσα σε 10 μέρες με ατομική ειδοποίηση, έγγραφη ή ηλεκτρονική, οι ενδιαφερόμενοι καταναλωτές για την υπαγωγή τους σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, για τους όρους και τις χρεώσεις της υπηρεσίας και για το δικαίωμα του καταναλωτή να αλλάξει προμηθευτή σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή.

Ο πελάτης μπορεί οποιαδήποτε χρονική στιγμή να συνάψει Σύμβαση Προμήθειας με Προμηθευτή της επιλογής του, ενώ η λήξη της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από τον ΠΚΥ λαμβάνει χώρα με την ενεργοποίηση της δήλωσης εκπροσώπησης Μετρητή φορτίου από το νέο

Προμηθευτή, όπως η μέρα αυτή καθορίζεται από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) και γνωστοποιείται στον ΠΚΥ, στο νέο Προμηθευτή και στον πελάτη.

Η ένταξη ενός πελάτη στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, μετά από την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο Προμηθευτή εξαιτίας συσσώρευσης ληξιπρόθεσμων οφειλών, δεν σημαίνει ότι απαλλάσσεται ή ελαφρύνεται από τις υποχρεώσεις του για την έγκαιρη εξόφληση των οφειλών του στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.

Αυτό σημαίνει ότι, εάν δεν εξοφλήσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, θα εφαρμοστούν εκ νέου οι νόμιμες ενέργειες για τη διακοπή του ρεύματος.

Σημαντικό είναι επίσης ότι οι πελάτες του Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας χρεώνονται με τιμές αυξημένες για την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνουν, συγκριτικά με τους Πελάτες του Προμηθευτή, ως κόστος παροχής της υπηρεσίας αυτής.