Αυξήσεις έως και 200 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο στις νεόδμητες κατοικίες
Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά της οικοδομής, από τις αρχές Σεπτεμβρίου υπάρχει μειωμένη ζήτηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος, λόγω της ξαφνικής ανόδου των τιμών υλικών κατασκευής ως επακόλουθο της ενεργειακής κρίσης, που έχουν αυξήσει το κόστος κατασκευής κατά περίπου 25% που μεταφράζεται σε επιπλέον επιβάρυνση σχεδόν 200 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
«Πρακτικά σημαίνει ότι για ένα διαμέρισμα των 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με τις τελευταίες ανατιμήσεις, η τιμή πώλησης θα ανέλθει στα 1.200 ευρώ το τ.μ.» μας λένε άνθρωποι από το χώρο των κατασκευών αλλά σοβαροί αναλυτές της αγοράς υπογραμμίζουν ότι «οι αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά είναι από ένα βαθμό και μετά υπερβολικές αφού πολλοί επιχειρηματίες στην αλυσίδα του κλάδου κερδοσκοπούν ασύστολα για να βγάλουν τα σπασμένα της κρίσης μέσα σε μερικούς μήνες πράγμα απαράδεκτο».
Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του ΤΕΕ «ορισμένοι επικαλούνται πολύ αυξημένα μεταφορικά και ναύλα και ανεβάζουν ιλιγγιωδώς τις τιμές, αιτιολογώντας με κάλπικο τρόπο τις τεράστιες ανατιμήσεις που καταγράφονται από τις αρχές του έτους, όταν μάλιστα ο κατασκευαστικός κλάδος ήταν σε ακινησία και οι βασικές ύλες ήταν αποθηκευμένες για μεγάλο χρονικό διάστημα, άρα μόνο κερδοσκοπούν και τίποτε άλλο».
Αλλά και οι επίσημες ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τον Αύγουστο λένε πως οι τιμές στα οικοδομικά υλικά σημείωσαν νέα αύξηση 4,6% με …αρνητικούς πρωταθλητές το πετρέλαιο κίνησης-diesel (20,6%), τους σωλήνες χαλκού (16,4%), το σίδηρο οπλισμού (16,3%), τους αγωγούς από χαλκό (12,1%) και τα θερμαντικά σώματα (7,5%).
«Πολύ δύσκολα είναι τα πράγματα για όσους έχουν δεσμευθεί να παραδώσουν ακίνητα που πουλήθηκαν πέρυσι με βάση άλλα δεδομένα και πολύ χαμηλότερες τιμές κόστους. Σήμερα το κόστος κατασκευής είναι έως και 20% μεγαλύτερο από πέρυσι και η νέα σκληρή πραγματικότητα που διαμορφώνεται ήδη μειώνει δραστικά το ενδιαφέρον για την απόκτηση κατοικίας, άρα σίγουρα θα έχουμε σύντομα μεγάλη ανατροπή την αγορά» παρατηρεί έμπειρος πολιτικός μηχανικός.
Το πρόβλημα μετακυλίεται αυτόματα και στα μεγάλα δημόσια έργα που έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση όπου τα υλικά κατασκευής «σκαρφαλώνουν» και η συνολική αύξηση του κόστους κατασκευής (μαζί με την …απαραίτητη αισχροκέρδεια φυσικά!) κυμαίνεται από 20% ως 30%.
Για αυτό το λόγο οι εργολήπτες με επιστολή τους προς την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ζητούν μεγαλύτερους προϋπολογισμούς στα έργα με τον ορισμό νέων συντελεστών αναθεώρησης.
«Από τη κυβέρνηση πάντως δεν έχει ληφθεί ακόμη απόφαση αλλά βλέπουμε λύσεις πάνω στις προτάσεις για κεντροβαρική αύξηση σε βασικές κατηγορίες έργων όπως οικοδομικά, λιμενικά και έργα οδοποιϊας» μας λέει μέλος της κυβέρνησης που επισημαίνει και άλλο πρόβλημα εν δυνάμει: «υπάρχουν μεσαία δημόσια έργα που κατακυρώθηκαν με εκπτώσεις 30% μέσα στο 2021 ή στα τέλη του 2020 και είναι προς υπογραφή αλλά πλέον δεν μπορούν να υλοποιηθούν λόγω κόστους. Αντιθέτως όσοι κέρδισαν έργα με εκπτώσεις έως 7% θα αντέξουν έστω και δύσκολα και θα τα κατασκευάσουν».
Οι τελικές εκτιμήσεις των ανθρώπων του ΤΕΕ δεν επιτρέπουν μεγάλη αισιοδοξία: «οι …διαστημικές αυξήσεις στις τιμές, θα μειώσουν δραστικά τη ζήτηση νεόδμητων κατοικιών και θα γυρίσουν τους παρ’ ολίγον αγοραστές στο νοίκι. Παράλληλα, θα μπεί φρένο έστω και προσωρινό στην υλοποίηση μεγάλων δημόσιων και ιδιωτικών έργων υποδομών που έχουν ήδη δρομολογηθεί και η χώρα περιμένει πολλά από αυτά σε επίπεδο απασχόλησης αλλά και ΑΕΠ. Οι σημαντικές αυξήσεις σε βασικά υλικά όπως σίδηρος, χαλκός και αλουμίνιο, τα πλαστικά όπως PVC και πολυαιθυλένιο, το ίδιο το πετρέλαιο και τα παράγωγά του όπως ασφαλτικά προϊόντα, δεν θα υποχωρήσουν καθόλου εύκολα.Το Δημόσιο μπορεί να βοηθήσει ως ένα σημείο και θα το πράξει αλλά μέχρι εκεί. Οι τράπεζες στην Ελλάδα είναι αλυσοδεμένες στα δικά τους προβλήματα και δεν μπορούν να ενισχύσουν ουσιαστικά την αγορά άρα…».
Πηγή: Radar.gr