«Έπιασε» τα 26,8 εκατ. δολ. νεκρή φύση του Σαρντέν

31/03/2022, 21:01
«Έπιασε» τα 26,8 εκατ. δολ. νεκρή φύση του Σαρντέν

«Το Καλάθι με τις Αγριοφράουλες» σημείωσε ρεκόρ για τους Γάλλους καλλιτέχνες - Δυναμική επιστροφή των συλλεκτών και επενδυτών στην Τέχνη 

Σχεδόν 120 νεκρές φύσεις ζωγράφισε ο Γάλλος ζωγράφος του 18ου αιώνα Jean-Baptiste-Simeon Chardin, ιδιαιτέρως κύπελλα, τσαγιέρες, λαγούς, δαμάσκηνα, πεπόνια και ροδάκινα.

Προσφάτως, σε δημοπρασία το ποσό για το οποίο πωλήθηκε μία απλή νεκρή φύση του σόκαρε τους παρατηρητές της αγοράς. Ο πίνακας «Το Καλάθι με τις Αγριοφράουλες», σε δημοπρασία στο Artcurial, εκτινάχθηκε πολύ πάνω από την εκτιμούμενη τιμή των 16,5 εκατομμυρίων δολαρίων και «έπιασε» το ιλιγγιώδες ποσό των 26,8 εκατομμυρίων δολαρίων.

Αγοραστής, σύμφωνα με την Art Newspaper, ήταν ο νεοϋορκέζος έμπορος έργων τέχνης Adam Williams. Η τελική τιμή είναι νέο ρεκόρ σε δημοπρασία για τον καλλιτέχνη, καταρρίπτοντας το προηγούμενο των 8 εκατομμυρίων δολαρίων που είχε πιάσει το έργο του Chardin «La Fontaine» πριν από λίγους μήνες στου Christie’s στο Παρίσι. Επιπλέον, ο οίκος δημοπρασιών Artcurial είπε ότι το αποτέλεσμα συνιστά ρεκόρ σε δημοπρασία για κάθε έργο από Γάλλο ζωγράφο του 18ου αιώνα.

Πώς εξηγείται αυτό που συνέβη; Ο Harry Smith, εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων για θέματα τέχνης Gurr Johns, το αποδίδει στο ότι το έργο είναι «απολύτως εκπληκτικό», εν μέρει λόγω του ότι είναι η μοναδική νεκρή φύση του Chardin με φράουλες.

«Αυτός ο τύπος νεκρής φύσης ήταν ο πατέρας όλων των σπουδαίων νεκρών φύσεων στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα» υπογράμμισε ο Smith, αναφερόμενος σε έργα των Cézanne και Manet. «Όλα αυτά τα όμορφα έργα κοιτούν πίσω στον Chardin. Ήταν μοναδικός στη Γαλλία, με την έννοια ότι δεν είχε ανάγκη να κάνει μεγαλοπρεπή πορτρέτα σε ύφος Ροκοκό, σαν τους Boucher και Fragonard. Αντιθέτως, έκανε απλά και μόνο τα δικά του, πολύ ήσυχα, και τα έργα του έχουν μία φανταστική απλότητα».

Ο Ζαν Σιμεόν Σαρντέν, γιος επιπλοποιού, γεννήθηκε το 1699 στο Παρίσι και σπανίως έφευγε από την πόλη. Έως το 1757 ζούσε στην Αριστερή Όχθη, κοντά στην εκκλησία Saint-Sulpice. Τότε ο Λουδοβίκος ο 15ος του παραχώρησε στούντιο στο Λούβρο.