H επανεκκίνηση της κινεζικής οικονομίας πρόκειται να επιδεινώσει τη συμφόρηση στα λιμάνια και την κατάσταση της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με πρόσφατες αναλύσεις των AP Moller-Maersk A/S και Goldman Sachs.
Εδώ και επτά εβδομάδες, ένας τεράστιος αριθμός πλοίων έχει αγκυροβολήσει κοντά στα λιμάνια της Σαγκάης λόγω των lockdowns.
Η Maersk, μία εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου ανακοίνωσε στους πελάτες της πως η τακτική των μηδενικών κρουσμάτων που επέβαλε η κινεζική κυβέρνηση στο μεγαλύτερο λιμάνι της Κίνας για δύο μήνες «πρόκειται να δημιουργήσει ντόμινο προβλημάτων τους επόμενους μήνες».
Σύμφωνα με την ανάλυση της Goldman Sachs, από το ξεκίνημα των κινεζικών lockdowns στα τέλη Μαρτίου, ο εβδομαδιαίος δείκτης συμφόρησης στα λιμάνια των ΗΠΑ έχει καταγράψει δραματική πτώση λόγω της μείωσης των δρομολογίων των εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα.
Η Maersk ανέφερε στους πελάτες της πως «τα κρούσματα του κορωνοϊού βρίσκονται υπό έλεγχο», κάτι που υποδεικνύει πως τα πράγματα θα επιστρέψουν στην κανονικότητα σύντομα. Παρ’ όλα αυτά, η μαζική «απελευθέρωση» της προσφοράς ενδέχεται να δημιουργήσει συμφόρηση στα λιμάνια των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Παρόμοια είναι και η εκτίμηση της Goldman Sachs η οποία αναφέρει πως «ενδέχεται να βιώσουμε μία νέα συμφόρηση στις ΗΠΑ εάν υπάρξει ανεξέλεγκτη και μαζική επανεκκίνηση της δραστηριότητας στα λιμάνια της Κίνας».
Σημειωτέον πως ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων World Container Index επιδεικνύει πως όταν η Κίνα εφάρμοσε τα αυστηρά lockdowns, το κόστος μίσθωσης των κοντέινερ μειώθηκε δραματικά.
Ο παρακάτω δείκτης υποδεικνύει πως εάν υπάρξει αύξηση των τιμών αποστολής εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τις ΗΠΑ, το φαινόμενο θα θεωρηθεί ως ένδειξη πως η κινεζική οικονομία επανεκκινείται.
Σύμφωνα με τις αναλύσεις, εάν υπάρξει επανεκκίνηση των αποστολών εμπορευματοκιβωτίων, οι επιπτώσεις της συμφόρησης στα αμερικανικά λιμάνια θα φανούν μέσα σε 1 με 2 μήνες, λίγο πριν τις ενδιάμεσες εκλογές (midterms) στη χώρα.