Μείωση στον φόρο καυσίμων εξετάζει η κυβέρνηση για να πέσουν οι τιμές
Στο επίκεντρο το «επίδομα ακρίβειας» ύψους 200 ή 300 ευρώ, υπό εξέταση και μειώσεις ΦΠΑ ή ειδικών φόρων, ενδεχομένως και σε άλλα βασικά είδη πέραν των καυσίμων
Τη μείωση των φόρων στα καύσιμα βάζει ακόμα η κυβέρνηση, «στο ζύγι» των νέων μέτρων στήριξης που προανήγγειλε ο Πρωθυπουργός.
Από προχτές που η Κομισιόν ανακοίνωσε την εργαλειοθήκη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, μέχρι και τα μέσα της ερχόμενης εβδομάδος που θα ανακοινωθούν οι αποφάσεις, στο οικονομικό επιτελείο θα εξετάσουν όλα τα δεδομένα για να λύσουν τη δύσκολη εξίσωση των επιδοτήσεων και των ελλειμμάτων, στο πλαίσιο όσων συμφωνηθούν σήμερα και αύριο της Συνόδου Κορυφής στο Παρίσι.
Στο επίκεντρο του σχεδίου της κυβέρνησης παραμένει το «επίδομα ακρίβειας» που σχεδιάζεται να δοθεί σε ευάλωτα νοικοκυριά με ειδικά κριτήρια και θα είναι της τάξεως των 200 ή 300 ευρώ.
Στις επόμενες 5-6 ημέρες θα κριθεί επίσης αν το «μείγμα» των μέτρων θα περιλαμβάνει και μειώσεις ΦΠΑ ή ειδικών φόρων, καθώς και αν θα εστιάζουν μόνο στα καύσιμα ή και σε άλλα βασικά είδη –για τα οποία πάντως προορίζεται κυρίως η «επιταγή ακρίβειας».
Καθοριστικά για τις αποφάσεις θα φανούν:
1. τα στοιχεία για τον τιμάριθμο που ανακοινώνονται σήμερα, σε συνδυασμό με τις τιμές χονδρικής ή τις τιμές συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης, που υποδηλώνουν πού θα κτυπήσει η ακρίβεια στο εγγύς μέλλον (πχ άλευρα, ζυμαρικά, έλαια κλπ).
2. τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για τον Φεβρουάριο, τα οποία ακόμη συλλέγονται (θα ανακοινωθούν την άλλη Τρίτη) και θα δείξουν:
-αν υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχές. Παρότι προγράφεται υπερείσπραξη φόρων, μεγάλο μέρος αυτών αφορά έσοδα του 2021 (πχ τέλη κυκλοφορίας, δόσεις ΕΝΦΙΑ και φόρου εισοδήματος). Μένει να φανεί αν θα υπάρχει υπέρβαση ή υστέρηση εσόδων στο α΄δίμηνο του 2022 και ποια είναι η τάση των εσόδων τον Μάρτιο.
-τι κερδίζει ο κρατικός προϋπολογισμός επειδή ο ΦΠΑ αυξάνεται όσο αυξάνονται οι τιμές στα καύσιμα. Αλλά και τι χάνει ως Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, λόγω πτώσης των πωλήσεων εξαιτίας της ακρίβειας (πχ. 70 λεπτά «σταθερά» από κάθε λίτρο αμόλυβδης κλπ). Υπάρχουν ενδείξεις ότι αντί για «υπερείσπραξη» λόγω αυξημένης τιμής, ο προϋπολογισμός «μπαίνει μέσα» λόγω μείωσης κατανάλωσης και δεν μπορεί αν «επιστρέψει φόρους» στους καταναλωτές . Χάνει δηλαδή περισσότερα σε ΕΦΚ από όσα κερδίζει σε ΦΠΑ. Και σε αυτήν την περίπτωση πάντως, μια εξισορρόπηση στους φόρους (πχ μείωση σε ΦΠΑ ή του ΕΦΚ) μπορεί να κριθεί σκόπιμη, προκειμένου να τονώσει τόσο την κατανάλωση, όσο και τα συνολικά έσοδα του κράτους από φόρους στα καύσιμα.