Εγνατία Οδος... η επόμενη ημέρα για το κατασκευαστικό έργο

12/04/2021, 08:23
Εγνατία Οδος... η επόμενη ημέρα για το κατασκευαστικό έργο

Σκληρή όπως έχει φανεί και από το παρελθόν είναι η μάχη διεκδίκησης του μεγάλου κατασκευαστικού έργου της Εγνατίας Οδού.

Ο οδικός άξονας μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία, αποτελεί πέραν πάσης αμφιβολίας ένα έργο κομβικό και καθοριστικό ως προς την πρωτοκαθεδρία για τον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο.

Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Η σύμβαση παραχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.

Το ταμείο την 1η Απριλίου έλαβε δυο δεσμευτικές προσφορές αυτές των:

- VINCI HIGHWAYS S.A.S. - VINCI CONCESIONES S.A.S. - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε – ΑΒΑΞ Α.Ε.

- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A

Στην περίπτωση που νικητής αναδειχθεί η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ– Egis τότε ο Γιώργος Περιστέρης μέσα από ένα έργο μαμούθ 35 χρόνων θα καταστεί ο κυρίαρχος του κλάδου με ένα ανεκτέλεστο αντικείμενο που θα ξεπερνά κατά πολύ τα 3 δισ. ευρώ, και έχοντας τα κυριότερα έργα υπό την κατοχή του. Σχεδόν όλες τις παραχωρήσεις.

Από την άλλη πλευρά, μια τυχόν νίκη Μυτιληναίου, Άβαξ, Vinci θα προκαλέσει νέα δεδομένα στον χώρο, θα αναδειχθεί αντίπαλον δέος και θα ανοίξει ο δρόμος για ευρύτατη συμφωνία-συνεργασία μεταξύ Μυτιληναίου και Άβαξ από την γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας έως και ανταλλαγή μετοχών!

Πληροφορίες από το ΤΑΙΠΕΔ ως προς το τι συμβαίνει με τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές δεν υπάρχουν! Ξεκάθαρα!

Η αγορά, ωστόσο, και οι καλά γνωρίζοντες πρόσωπα και πράγματα δίνουν προβάδισμα στην ΓΕΚ Τέρνα με το ακόλουθο σκεπτικό:

Στη μία κοινοπραξία κυρίαρχος είναι η ΓΕΚ Τέρνα με ποσοστό 70%. Αυτό της επιτρέπει την κοστολόγηση του έργου, κάτι που ξέρει καλά λόγω εμπειρίας και διαμόρφωσης τιμών και προτάσεων, ενώ η Egis έπαιξε δεύτερο ρόλο στην οριστικοποίηση της πρότασης.

Από την άλλη πλευρά αναμφίβολα η Άβαξ λόγω τεράστιας εμπειρίας ξέρει να είναι πολύ ανταγωνιστική σε διαγωνιστικές διαδικασίες. Και ο Μυτιληναίος ως νεότερος στον χώρο μαθαίνει και προσαρμόζεται, ενώ είναι ταυτόχρονα πολύ επιθετικός παίκτης.

Τι λέει η κατασκευαστική πιάτσα

Ωστόσο, η Vinci που έχει το 50% της κοινοπραξίας έχει και σαφή λόγο στη διαμόρφωση της πρότασης. Στην κατασκευαστική πιάτσα οι καλά γνωρίζοντες τα πράγματα εκ των έσω θεωρούν ότι η Vinci είναι συντηρητική!

Διαχρονικά οι προσφορές της είναι ακριβές, οι κοστολογήσεις της υψηλές και σε κάθε περίπτωση όχι αντίστοιχες των κοστολογήσεων των ελληνικών εταιριών. Εάν λοιπόν η κοστολόγηση για την Εγνατία έχει γίνει από την Vinci τότε θα είναι υψηλή.

Εάν μόνο από τους Έλληνες εταίρους, τότε θα είναι ανταγωνιστική. Ωστόσο, θεωρείται απίθανο οι Γάλλοι με ποσοστό 50% να μην έχουν βάλει το χέρι τους.

Υπό αυτή την έννοια, σύμφωνα με εκτιμήσεις και αξιολογήσεις έμπειρων και έγκυρων κύκλων, για τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού, όπου το έσοδο για το Δημόσιο θα φθάσει το 1,5 δισ., προβάδισμα έχει η ΓΕΚ Τέρνα.

Όμως η πράξη έχει καταδείξει ότι οι διαγωνισμοί είναι κατά τεκμήριο απρόβλεπτοι και ενίοτε κρύβουν ανατροπές…