Στα $17,29 τρισ. το 2030 η παγκόσμια λιανική αγορά τροφίμων

24/06/2023, 09:16
Στα $17,29 τρισ. το 2030 η παγκόσμια λιανική αγορά τροφίμων

Οι αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών και η άνοδος των «πράσινων» τροφίμων

Σύμφωνα με την έκθεση που δημοσιεύτηκε από την Virtue Market Research, το 2022, η παγκόσμια λιανική αγορά τροφίμων αποτιμήθηκε σε 11,70 τρισεκατομμύρια δολάρια και προβλέπεται να φτάσει σε μέγεθος αγοράς 17,29 τρισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2030.

Όπως αναφέρουν οι αναλυτές κατά το εξεταζόμενο διάστημα 2023-2030, η αγορά προβλέπεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 5%.

Ο κλάδος λιανικής πώλησης τροφίμων έχει γνωρίσει σημαντικούς μετασχηματισμούς τις τελευταίες δύο δεκαετίες, λόγω διαφόρων παραγόντων, όπως η αλλαγή των προτιμήσεων των καταναλωτών, οι τεχνολογικές εξελίξεις και παγκόσμια γεγονότα (πανδημία Covid).

Οι αλλαγές των καταναλωτών

Ωστόσο, ένας από τους μοχλούς ανάπτυξης της αγοράς μακροπρόθεσμα είναι η αυξανόμενη ζήτηση για υγιεινές και βιώσιμες επιλογές τροφίμων.

Οι καταναλωτές συνειδητοποιούν ολοένα και περισσότερο τις διατροφικές τους επιλογές, εστιάζοντας σε φρέσκα, βιολογικά και τοπικά προϊόντα.

Αυτή η αλλαγή αποδίδεται στην αυξημένη συνειδητοποίηση του αντίκτυπου των διατροφικών μας επιλογών τόσο στην υγεία μας, όσο και γενικότερα στο περιβάλλον.

Βέβαια, όπως εξηγούν οι αναλυτές, το ξέσπασμα της πανδημίας του COVID-19 στις αρχές του 2020 κατάφερε να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την αγορά λιανικής πώλησης τροφίμων.

Η πανδημία ανάγκασε τις γρήγορες προσαρμογές για να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η ευημερία των καταναλωτών αλλά και των εργαζομένων.

Τα μέτρα κοινωνικού αποκλεισμού, οι περιορισμοί στις υπηρεσίες φαγητού (delivery) και τα αυξημένα πρωτόκολλα υγιεινής οδήγησαν σε αύξηση του διαδικτυακού λιανικού εμπορίου και των υπηρεσιών παράδοσης τροφίμων.

Οι έμποροι λιανικής προσαρμόστηκαν γρήγορα επεκτείνοντας τις διαδικτυακές πλατφόρμες τους και εφαρμόζοντας επιλογές ανεπαφικής παράδοσης και πληρωμής.

«Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, λόγω της ανάγκης για ευκολία και ασφάλεια, αναμένεται να έχει μόνιμο αντίκτυπο στον κλάδο» επισημαίνουν οι αναλυτές στην έρευνα.

Την ίδια ώρα οι εξελίξεις στην τεχνολογία και την ευρεία χρήση των smartphone, φέρνουν νέα δεδομένα στον κλάδο με τους καταναλωτές να αναμένουν πλέον εξατομικευμένες συστάσεις, απρόσκοπτες διαδικτυακές αγορές και εύκολη πρόσβαση σε διατροφικές πληροφορίες.

Οι έμποροι λιανικής αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και την ανάλυση δεδομένων για να κατανοήσουν τις προτιμήσεις των πελατών και να παρέχουν εξατομικευμένες προσφορές και συστάσεις.

Αυτό όχι μόνο ενισχύει την ικανοποίηση των πελατών, αλλά αυξάνει επίσης τις πωλήσεις και την αφοσίωση των πελατών.

«Πράσινα» τρόφιμα

Μια σημαντική ευκαιρία στη λιανική αγορά τροφίμων έγκειται στην κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για προϊόντα φυτικής προέλευσης και εναλλακτικά πρωτεϊνικά προϊόντα.

Καθώς οι καταναλωτές γίνονται πιο ευαισθητοποιημένοι για την υγεία και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένοι, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για χορτοφαγικές, vegan και ευέλικτες διατροφές.

Οι έμποροι λιανικής έχουν την ευκαιρία να επεκτείνουν τις προσφορές των προϊόντων τους συνεργαζόμενοι με εταιρείες φυτικών τροφίμων ή αναπτύσσοντας τις δικές τους σειρές προϊόντων φυτικής προέλευσης.

Αγκαλιάζοντας αυτήν την τάση, οι εταιρίες μπορούν να αξιοποιήσουν ένα ταχέως αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς και να ανταποκριθούν στις εξελισσόμενες διατροφικές προτιμήσεις των καταναλωτών.

Μια αξιοσημείωτη τάση που παρατηρείται στη βιομηχανία λιανικής πώλησης τροφίμων είναι η ενσωμάτωση της τεχνολογίας και του αυτοματισμού σε διάφορες πτυχές της διατροφικής αλυσίδας.

Από τη διαχείριση αποθεμάτων και τη βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού έως τις διαδικασίες ολοκλήρωσης αγοράς και τις αλληλεπιδράσεις με τους πελάτες, η τεχνολογία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και στον εξορθολογισμό των λειτουργιών.

Οι εταιρίες επενδύουν σε τεχνολογίες όπως συστήματα αυτοεξόφλησης, έξυπνα ράφια και ρομποτική για να βελτιώσουν την παραγωγικότητα και να προσφέρουν βελτιωμένες εμπειρίες στους πελάτες.

Αυτή η τάση, όπως εκτιμούν οι αναλυτές, αναμένεται να συνεχιστεί καθώς οι έμποροι λιανικής επιδιώκουν να βελτιστοποιήσουν τις δραστηριότητές τους και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στην εξελισσόμενη αγορά.