Νέες, μεγάλες επενδύσεις στην ενέργεια από Elpedison, Motor Oil και Όμιλο Κοπελούζου

04/10/2022, 15:38
Νέες, μεγάλες επενδύσεις στην ενέργεια από Elpedison, Motor Oil και Όμιλο Κοπελούζου

Από 4 έως 5 δεξαμενές αποθήκευσης σχεδιάζονται στους Αγίους Θεοδώρους

Η αύξηση της αποθηκευτικής ικανότητας της σχεδιαζόμενης πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου αερίου LNG της Διώρυγας Gas, αποτελεί το επόμενο βήμα της επένδυσης της Motor Oil για την ανάπτυξη του FSRU στους Αγίους Θεοδώρους που αποτελεί το νότιο άκρο της χώρας με την μεγαλύτερη κατανάλωση φυσικού αερίου.

Η επένδυση της Μotor Oil και οι αντίστοιχες υποδομές από τον όμιλο Κοπελούζου και την Elpedison που προχωρούν με βήμα ταχύ και ωριμάζουν, επιβεβαιώνουν το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον σε υποδομές πλωτών δεξαμενών LNG, το οποίο εκτινάχθηκε μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, με σκοπό την απεξάρτηση της ευρωπαϊκής οικονομίας από το αέριο της Gazprom.

Η ραγδαία αυτή ανάπτυξη έχει διπλασιάσει τα κόστη χρέωσης για τις αντίστοιχες υποδομές πανευρωπαϊκά, δημιουργώντας μεγάλες ελλείψεις στην αγορά καθώς πλέον τα ναυπηγεία είναι γεμάτα και αδυνατούν να εξυπηρετήσουν παραγγελίες για μετατροπή πλοίων LNG σε FSRU νωρίτερα από τα τρία χρόνια.

Με βάση την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η οποία έχει ημερομηνία 4 Αυγούστου αλλά δημοσιεύτηκε χθες, αυξάνεται η αποθηκευτική ικανότητα της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης της Διώρυγας Gas από 135.000‐170.000 m3 με τέσσερις δεξαμενές προσωρινής αποθήκευσης, σε 135.000 – 210.000 m3 με τέσσερις έως πέντε δεξαμενές αποθήκευσης.

Η τροποποίηση της άδειας προβλέπει επίσης την αλλαγή του τρόπου πρόσδεσης του FSRU από πλωτή εξέδρα σε προβλήτα (Jetty), η οποία θα εγκατασταθεί εντός των ορίων του θαλάσσιου χώρου όπου επιτρέπεται η παραμονή δεξαμενόπλοιων του διυλιστηρίου της Μotor Oil. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει πλωτό αγκυροβόλιο αλλά ο σταθμός FSRU θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένος.

Η άδεια προβλέπει επίσης την μεταβολή της ελάχιστης απόστασης από την ακτή από τα 500 μέτρα, στα 130‐150 μέτρα σε ισοβαθείς των 20‐25 μέτρων.

Προχωρεί παράλληλα, η υποκατάσταση του υποθαλάσσιου αγωγού, σε αγωγό υψηλής πίεσης ο οποίος θα εγκατασταθεί επί της προβλήτας και στη συνέχεια θα συνδέεται κατευθείαν με τον χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου. Τέλος τροποποιείται και το μήκος του FSRU από τα περίπου 300 μέτρα, στα περίπου 315 μ. αλλά και η μετοχική σύνθεση της μονάδας, η οποία θα περάσει στο νέο πυλώνα πράσινης ανάπτυξης του ομίλου MORE (από την Ηλεκτροπαραγωγική Σουσακίου ΑΕ).
Motor Oil: Η δύναμη του ισολογισμού έως 1 δισ. Ευρώ

Κινητικότητα και στα άλλα πρότζεκτ

Την ίδια στιγμή εντατικοποιούνται τα επενδυτικά πρότζεκτ και των άλλων ενεργειακών ομίλων της χώρας αφού χθες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας χορήγησε στην Elpedison την άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου για το νέο τερματικό LNG στις εγκαταστάσεις της στην Θεσσαλονίκη. Το έργο θα εξυπηρετήσει την τροφοδοσία των παρακείμενων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της εταιρείας, ισχύος 418 MW και 826 MW που βρίσκεται υπό ανάπτυξη στην Θεσσαλονίκη, καθώς και τη διοχέτευση επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ, για εξυπηρέτηση των καταναλώσεων της μονάδας 420 MW στην Θίσβη Βοιωτίας και της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου της εταιρείας στην χονδρική ή τη λιανική.

Το νέο ΑΣΦΑ αποτελείται από μία Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης και ένα πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης για την πρόσδεση του FSRU στην πρύμνη και την πλώρη ή εναλλακτικά μόνιμο αγκυροβόλιο νησίδων επί πασσάλων.

Θα περιλαμβάνει επίσης υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου για τη διοχέτευση του καυσίμου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού καθώς και στις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison Το έργο περιλαμβάνει τέσσερις δεξαμενές προσωρινής αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής χωρητικότητας 140.000- 170.000 κ.μ.

Το ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 60,388 εκ. ενώ η μονάδα FSRU προβλέπεται να αποκτηθεί μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης (leasing)

Το δεύτερο τερματικό στη Θράκη

Σε αυξημένη κινητικότητα βρίσκεται αντίστοιχα και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος προγραμματίζει την προετοιμασία του δεύτερου FSRU στην περιοχή της Θράκης.

Για το νέο τέρμιναλ εκδηλώνεται σύμφωνα με πληροφορίες αυξημένο ενδιαφέρον από μεγάλες κρατικές εταιρείες και διεθνείς traders, με στόχο το market test για δέσμευση χωρητικότητας να γίνει προς τα τέλη του έτους.
Η Gastrade, με μετόχους την κ. Ελμίνα Κοπελούζου, την Gaslog Cyprus Investments Ltd, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, την Bulgartransgaz και τον ΔΕΣΦΑ και συμμετοχή 20%, έχουν λάβει από τον περασμένο Μάιο άδεια ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ). Το νέο έργο, ΑΣΦΑ Θράκης, θα αποτελείται από μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης και θα αναπτυχθεί στο Θρακικό πέλαγος, ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.

Mediterranean Gas

Για την Mediterranean Gas που σχεδιάζει το πέμπτο LNG τέρμιναλ στο Βόλο, χθες η ΡΑΕ προχώρησε στην έγκριση των Κατευθυντήριων Γραμμών για το market test του έργου, για το οποίο υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει να γίνει εκτός λιμένα.

Η διεξαγωγή του market test για το νέο τέρμιναλ προβλέπεται σε δύο στάδια. Με βάση τη βέλτιστη πρακτική, συμμετοχή στο market test, επί ίσοις όροις, θα έχουν προμηθευτές φυσικού αερίου, διαχειριστές συστημάτων φυσικού αερίου μεταξύ των οποίων και ο ΔΕΣΦΑ, λειτουργοί υποδομών καθώς και μέτοχοι της εταιρείας Διώρυγα Gas. Η συμμετοχή στην πρώτη μη δεσμευτική φάση του market test αποτελεί προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας.

Η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα συνοδευτεί με αναλυτική ανακοίνωση της εταιρείας, η οποία θα εγκριθεί σε επόμενο στάδιο από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, βάσει των υπό έγκριση Κατευθυντήριων Γραμμών.