Εκτός ελέγχου οι τιμές βασικών προϊόντων και «βουτιά» στην κατανάλωση

27/05/2022, 14:08
Εκτός ελέγχου οι τιμές βασικών προϊόντων και «βουτιά» στην κατανάλωση

Δραστική μείωση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, η οποία φτάνει ακόμη και το 8% στο διάστημα από τις αρχές του έτους έως σήμερα

Δραστική μείωση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, η οποία φτάνει ακόμη και το 8% στο διάστημα από τις αρχές του έτους έως σήμερα προκαλεί το κύμα ανατιμήσεων.

Μάλιστα, η μείωση του όγκου πωλήσεων είναι τέτοια που, παρά τις ανατιμήσεις, πλέον αρνητικό πρόσημο, έστω και αν η μείωση είναι οριακή της τάξης του 1% – 1,5%, καταγράφει ακόμη και η αξία πωλήσεων.

Τα παραπάνω ανέφερε χθες ο επικεφαλής της ΜETRO AEBE κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε.

Το χειρότερο ίσως είναι ότι όπως εκτίμησε ο ίδιος στη διάρκεια της συνέντευξης είναι πως ο κύκλος των ανατιμήσεων δεν έχει κλείσει ακόμα και η κορύφωση του θα γίνει προς το τέλος του καλοκαιριού

Την ίδια ώρα η αύξηση του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους περιορίζει τα περιθώρια για απορρόφηση μεγάλου μέρους των ανατιμήσεων.

«Το ενεργειακό, μεταφορικό και μισθολογικό κόστος δεν μπορούμε να το μετακυλίσουμε στις τιμές. Οι τιμές είναι αγορανομικά ελεγχόμενες, βάσει της αγορανομικής διάταξης που ισχύει για πλαφόν στα περιθώρια κέρδους», υπογράμμισε ο κ. Παντελιάδης, προσθέτοντας: «Οι ανατιμήσεις προφανώς στο μεγαλύτερο μέρος τους θα περάσουν στους καταναλωτές. Περνούν συνήθως με χρονική υστέρηση 2-3 μηνών από όταν παίρνουμε τους τιμοκαταλόγους από τους προμηθευτές, προσπαθώντας με την αγορά μεγάλων ποσοτήτων να τις συγκρατούμε όσο μπορούμε».

Ο ίδιος εκτίμησε ότι η επίμαχη αγορανομική διάταξη, η ισχύς της οποίας λήγει τον Ιούνιο, θα παραταθεί μέχρι το τέλος του έτους. Δεν παρέλειψε, πάντως, να τη χαρακτηρίσει «λάθος κίνηση» λέγοντας χαρακτηριστικά: «Όταν κλειδώνεις τα περιθώρια κέρδους, εμποδίζεις την αγορά να λειτουργήσει».

Αναφερόμενος συγκεκριμένα στο ενεργειακό κόστος με το οποίο επιβαρύνεται η METRO υποστήριξε πώς αυτό για το 2022 εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 26,4 εκατ. ευρώ από 19,3 εκατ. ευρώ το 2021, με την παραπάνω εκτίμηση, μάλιστα, να περιλαμβάνει και τις επιδοτήσεις προς τις επιχειρήσεις τις οποίες έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση.

Η αύξηση αυτή, μάλιστα, κατά 36% περίπου στο ενεργειακό κόστος αφορά μάλιστα και ελαφρώς μικρότερη κατανάλωση σε σύγκριση με το 2021 (121.794 MWh το 2021 και 121.076 MWh το 2022).

Το 2020, όταν ακόμη οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος ήταν σε φυσιολογικά επίπεδα το κόστος για την εταιρεία για κατανάλωση 119.437 MWh ήταν μόλις 11 εκατ. ευρώ.

Η πίεση που ασκεί το ενεργειακό κόστος είναι ακόμη μεγαλύτερη για τις μικρομεσαίες αλυσίδες, με τον κ. Παντελιάδη να εκτιμά ότι πιθανόν αυτές θα αποτελέσουν και στόχο εξαγορών στον κλάδο το επόμενο διάστημα.

Κατά τη διάρκεια ενημερωτικής εκδήλωσης για την πορεία της εταιρείας ο κ. Παντελιάδης επεσήμανε πως εφόσον τα πράγματα δεν κλιμακωθούν περαιτέρω στο μέτωπο του πολέμου στην Ουκρανία οι τιμές θα μπορούσαν να σταθεροποιηθούν το φθινόπωρο, αποκλείοντας ωστόσο το ενδεχόμενο οποιασδήποτε μείωσης τους.

«Εάν τα πράγματα εξελιχθούν ομαλά ίσως από τη νέα χρονιά δούμε κάτι τέτοιο, όμως απέχουμε πολύ ακόμα», σημείωσε ο ίδιος.

Επίδοση «άθλος» για την Metro

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη κύκλος εργασιών φέτος θα αγγίξει περίπου το 1,45 δισ. ευρώ καταγράφοντας άνοδο περίπου 6%, από 1,365 δισ. ευρώ το 2021. Επίσης τα κέρδη προ φόρων αναμένεται να παραμείνουν σχετικά σταθερά, κοντά στα 23,5 εκατ. ευρώ που ήταν η επίδοση του 2021. Κι αυτό καθώς, χάρη κυρίως στη ανάκαμψη της χονδρικής, οι πωλήσεις της εταιρείας απ’ την αρχή της χρονιάς “γράφουν” +5% σε αξία, μία επίδοση βέβαια που εν πολλοίς στηρίζεται και στις ανατιμήσεις.

Σε κάθε περίπτωση χαρακτήρισε την επίδοση «άθλο», δεδομένων των αυξημένων επιβαρύνσεων κυρίως απ’ το ενεργειακό και μεταφορικό κόστος. Ένα κόστος, ωστόσο, που η Metro δεν σκοπεύει να το “μοιραστεί” με τους προμηθευτές της διότι “δεν θα ήταν δίκαιο”, όπως απάντησε χαρακτηριστικά ερωτηθείς για την τάση ορισμένες αλυσίδες να απαιτούν “παροχές” από τους προμηθευτές τους.

Σε κάθε περίπτωση ο ίδιος χαρακτήρισε πως η φετινή επίδοση θα είναι «άθλος», δεδομένων των σημαντικών αυξήσεων στα κόστη ενέργειας και μεταφορών.

Είναι χαρακτηριστικό πως η Metro, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης της, θα κληθεί φέτος να καταβάλλει περίπου 26,4 εκατ. ευρώ για κόστος ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς να έχει αυξήσει ιδιαίτερα την κατανάλωση της σε κιλοβατώρες από το 2020 όταν και κατέβαλλε 11 εκατ. ευρώ.