Πώς οι κυβερνοεγκληματίες εκμεταλλεύονται την Εκπαίδευση στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

09/09/2025, 17:35
Πώς οι κυβερνοεγκληματίες εκμεταλλεύονται την Εκπαίδευση στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας της Εκπαίδευσης από Επιθέσεις

Η συζήτηση για την προστασία της εκπαίδευσης συχνά επικεντρώνεται στους φυσικούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν σχολεία σε εμπόλεμες ζώνες. Ωστόσο, το 2025 το μεγαλύτερο πεδίο μάχης είναι το ψηφιακό. Η σύγχρονη τάξη έχει μετατραπεί σε ένα «ψηφιακό προαύλιο» μέσα από πλατφόρμες όπως Microsoft Teams, Google Classroom και Zoom. Εργαλεία που ενισχύουν τη συνεργασία και την καινοτομία, αλλά αποτελούν ταυτόχρονα ιδανικούς στόχους για κυβερνοεπιθέσεις — ειδικά με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης. Χωρίς ισχυρότερα «ψηφιακά σύνορα», σχολεία και πανεπιστήμια μένουν εκτεθειμένα σε κινδύνους που απειλούν μαθητές, εκπαιδευτικούς, ακόμη και την εθνική καινοτομία.

Η εκπαίδευση: ο πιο στοχευμένος κλάδος παγκοσμίως

Ο εκπαιδευτικός τομέας έχει εξελιχθεί στον νούμερο ένα στόχο των κυβερνοεγκληματιών παγκοσμίως. Σύμφωνα με την Check Point Research (CPR), σχολεία και πανεπιστήμια δέχθηκαν κατά μέσο όρο 4.356 κυβερνοεπιθέσεις ανά οργανισμό κάθε εβδομάδα το 2025, σημειώνοντας αύξηση 41% σε ετήσια βάση.

♦ Στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, οι επιθέσεις άγγιξαν τις869 εβδομαδιαίες ανά οργανισμό.

♦ Στις ΗΠΑ, η αύξηση ανήλθε στο67% σε σχέση με πέρυσι.

♦ Στην Ευρώπη οι επιθέσεις αυξήθηκαν κατά48%, φτάνοντας τις 161 εβδομαδιαίως.

♦ Στην Αφρική σημειώθηκε άνοδος56%, με 463 επιθέσεις ανά εβδομάδα.

Γιατί η εκπαίδευση αποτελεί «εύκολο στόχο»

Ο εκπαιδευτικός τομέας συγκεντρώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους επιτιθέμενους για τρεις βασικούς λόγους:

1. Πλούτος δεδομένων– Τα σχολεία διαχειρίζονται τεράστιους όγκους ευαίσθητων πληροφοριών: προσωπικά στοιχεία μαθητών και προσωπικού, οικονομικά δεδομένα αλλά και πολύτιμη ερευνητική γνώση.

2. Εκτεταμένα σημεία πρόσβασης– Η ανάγκη πολλών μερών (μαθητών, γονέων, καθηγητών, συνεργατών) να συνδέονται στα συστήματα των ιδρυμάτων αυξάνει τις πιθανές «πύλες εισόδου» για κακόβουλες επιθέσεις.

3. Περιορισμένοι πόροι και τεχνογνωσία– Πολλά ιδρύματα δεν διαθέτουν επαρκείς οικονομικούς πόρους, κατάλληλη τεχνογνωσία ή εξειδικευμένο προσωπικό για να διασφαλίσουν την έγκαιρη και αποτελεσματική προστασία των συστημάτων τους.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες καθιστούν τον εκπαιδευτικό κλάδο έναν «εύκολο στόχο» με υψηλή αξία για τους κυβερνοεγκληματίες.

Οι κυβερνοεπιθέσεις πλήττουν πολύ περισσότερα από την «πτώση» των συστημάτων

Οι επιπτώσεις των κυβερνοεπιθέσεων στον εκπαιδευτικό τομέα ξεπερνούν κατά πολύ την απλή διακοπή λειτουργίας συστημάτων. Το κλείσιμο σχολείων και η αναβολή εξετάσεων λόγω ransomware έχουν οδηγήσει πανεπιστήμια εκτός λειτουργίας για εβδομάδες, με συνέπεια ακυρώσεις ή καθυστερήσεις αξιολογήσεων.

Το 2023, οι επιθέσεις ransomware κόστισαν στα εκπαιδευτικά ιδρύματα πολύ περισσότερα από το αναμενόμενο. Σύμφωνα με έκθεση της Sophos, η διάμεση πληρωμή λύτρων έφτασε τα 6,6 εκατ. δολάρια για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τα 4,4 εκατ. δολάρια για την τριτοβάθμια.

Παρά τις πληρωμές, η ανάκαμψη παραμένει τεράστια πρόκληση: μόλις το 30% των θυμάτων κατάφερε να αποκαταστήσει πλήρως τα συστήματά του μέσα σε μία εβδομάδα — ποσοστό χαμηλότερο από πέρυσι — καθώς οι περιορισμένοι πόροι και οι μικρές ομάδες δυσκολεύουν τις προσπάθειες ανάκτησης. Οι πληρωμές λύτρων πλήττουν σοβαρά και τη φήμη των σχολείων, αναγκάζοντάς τα να κάνουν περικοπές σε άλλους τομείς, επηρεάζοντας έτσι την ποιότητα της εκπαίδευσης προς τους μαθητές τους.

Πρόσφατα, στον σκοτεινό ιστό εντοπίστηκαν προς πώληση δεδομένα φοιτητών, από αναλυτικά δελτία επιδόσεων και προσωπικά στοιχεία μέχρι πλαστά πιστοποιητικά, προκαλώντας προσωπική ζημιά σε άτομα αλλά και σοβαρά πλήγματα σε οργανισμούς.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι συνέπειες ήταν καταστροφικές: το Lincoln College στο Ιλινόις, με ιστορία 157 ετών, αναγκάστηκε να κλείσει οριστικά τις πόρτες του έπειτα από επίθεση ransomware.

Κάθε παραβίαση «ροκανίζει» την εμπιστοσύνη των φοιτητών, την ακαδημαϊκή αξιοπιστία και την ανθεκτικότητα των ίδιων των ιδρυμάτων.

Ο Παράγοντας Τεχνητή Νοημοσύνη: Κυβερνοέγκλημα με ταχύτητα μηχανής

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ριζικά τόσο το τοπίο των απειλών όσο και τις αμυντικές στρατηγικές στον χώρο της εκπαίδευσης.

Από την πλευρά των επιτιθέμενων, η AI δίνει τη δυνατότητα για deepfake phishing επιθέσεις σε μαθητές και προσωπικό, καθώς και για μαζικές επιθέσεις κλοπής διαπιστευτηρίων μέσω αυτοματοποιημένων τεχνικών password spraying. Σήμερα, κακόβουλο λογισμικό με υποστήριξη AI μπορεί να εντοπίζει και να εκμεταλλεύεται ευπάθειες μέσα σε λεπτά, όταν στο παρελθόν αυτό απαιτούσε εβδομάδες. Οι κυβερνοεγκληματίες χρησιμοποιούν την AI ακόμη και σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, δημιουργώντας ιδιαίτερα πειστικά scams, τα οποία καθιστούν τις επιθέσεις phishing πιο αποτελεσματικές από ποτέ.

Μόνο τον Ιούλιο του 2025, η Check Point Research εντόπισε 18.000 νέα domains που σχετίζονται με την εκπαίδευση, εκ των οποίων το 1 στα 57 χαρακτηρίστηκε κακόβουλο. Πολλά από αυτά δημιουργήθηκαν με εργαλεία AI, μιμούμενα πλατφόρμες εξετάσεων, συστήματα πληρωμής διδάκτρων ή σελίδες εισόδου σε εκπαιδευτικά δίκτυα.

Από την πλευρά της άμυνας, η AI αποτελεί πλέον ισχυρό εργαλείο: μπορεί να εντοπίζει ανωμαλίες στη συμπεριφορά σύνδεσης χιλιάδων λογαριασμών, να αναγνωρίζει zero-day malware πριν ακόμη δημιουργηθούν οι σχετικές «υπογραφές», και να παρέχει προληπτική προστασία σε πραγματικό χρόνο απέναντι σε phishing, ransomware και κακόβουλους ιστότοπους.

Το πιο κρίσιμο βήμα ωστόσο είναι η ενσωμάτωση της κυβερνοασφάλειας στην εκπαιδευτική διαδικασία από νωρίς — πριν ακόμη ξεκινήσει η υιοθέτηση εργαλείων AI. Μόνο έτσι μπορούν να καλλιεργηθούν οι απαραίτητες δεξιότητες και η επίγνωση για την αντιμετώπιση των απειλών που παράγει η Τεχνητή Νοημοσύνη στις ψηφιακές τάξεις.

Για τα σχολεία με περιορισμένες IT ομάδες, η κυβερνοασφάλεια με υποστήριξη AI δεν αποτελεί πλέον επιλογή· είναι ο μοναδικός τρόπος να συμβαδίσουν με την ταχύτητα των επιθέσεων.

Πώς η Εκπαίδευση Μπορεί να Μείνει Ασφαλής στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Για να προστατευτεί η «ψηφιακή τάξη», τα εκπαιδευτικά ιδρύματα οφείλουν να υιοθετήσουν μια στρατηγική πρόληψης πρώτα, βασισμένη σε εργαλεία κυβερνοασφάλειας που υποστηρίζονται από AI. Μερικές βασικές κατευθύνσεις περιλαμβάνουν:

1. Ενίσχυση της ταυτοποίησηςμε επιβολή MFA (πολυπαραγοντικής αυθεντικοποίησης) και παρακολούθηση για απόπειρες MFA fatigue phishing.

2. Τμηματοποίηση δικτύουώστε να αποτρέπεται η πλευρική κίνηση των επιτιθέμενων μόλις αποκτήσουν πρόσβαση.

3. Ενίσχυση της ευαισθητοποίησης για phishingσε προσωπικό και μαθητές, με παραδείγματα σύγχρονων επιθέσεων.

4. Τακτική ενημέρωση και επιδιόρθωση συστημάτων, ιδίως σε ευρέως χρησιμοποιούμενες πλατφόρμες, όπως email και εργαλεία συνεργασίας.

5. Εκπαίδευση στην κυβερνοασφάλειαγια μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς — ώστε να μπορούν να εντοπίζουν απάτες που δημιουργούνται με AI, να αναγνωρίζουν εξελιγμένα phishing και ύποπτους συνδέσμους.

Αυτά δεν αποτελούν απλώς μέτρα προστασία των πληροφορικών συστημάτων, είναι θεμελιώδεις δικλείδες ασφαλείας για το μέλλον της μάθησης.

Ο Μιχάλης Μπόζος, country manager για την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, Check Point Software δήλωσε: «Η εκπαίδευση είναι η ραχοκοκαλιά του μέλλοντος κάθε χώρας. Χωρίς ισχυρή κυβερνοασφάλεια, γίνεται εύκολος στόχος για διακοπές και επιθέσεις. Στην Ελλάδα, έχουμε δει επιθέσεις που όχι μόνο κλέβουν ευαίσθητα δεδομένα, αλλά διακόπτουν και τη μαθησιακή διαδικασία για εκατομμύρια μαθητές. Η προστασία του εκπαιδευτικού τομέα απαιτεί μια στρατηγική πρόληψης πρώτα, με άμυνες υποστηριζόμενες από AI, ισχυρότερα ψηφιακά σύνορα και ευαισθητοποίηση σε όλα τα επίπεδα. Μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι ψηφιακές τάξεις θα παραμείνουν ασφαλείς χώροι ανάπτυξης και καινοτομίας.»

Προστατεύοντας το Μέλλον της Εκπαίδευσης

Στην Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας της Εκπαίδευσης από Επιθέσεις, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η κυβερνοασφάλεια αποτελεί πλέον θεμέλιο για την προστασία της μάθησης. Το «ψηφιακό προαύλιο» βρίσκεται υπό συνεχή επίθεση, με την Τεχνητή Νοημοσύνη να καθιστά τις απειλές ταχύτερες, εξυπνότερες και δυσκολότερες στην ανίχνευση.

Με τα κατάλληλα εργαλεία, τη συνεργασία και μια στρατηγική που δίνει προτεραιότητα στην πρόληψη, τα σχολεία μπορούν να προστατεύσουν όχι μόνο τα δεδομένα τους, αλλά και το ίδιο το μέλλον εκατομμυρίων μαθητών.